Pitkästä aikaa olen lukenut uutisia. Ihan Suomesta kertovia. Ja pitkään olen myös vältellyt uutisia tarkoituksella, koska siellä ei mitään hyvää ole yleensä kerrottavana. Yleisesti se on vain sitä YT:t siellä, toiset täällä, toimitusjohtaja iritsanoutui/irtisanottiin, ministerit vaihtuu, kansanedustaja lopettaa, uusi laki kieltää tämän ja tuon ja sen... Blaah. Ei jaksa enää. 

Mutta tänään... kaikkihan tietää jo viinarallin. Se ei ole enää mitään uutta. Se on ollut olemassa jo pitkään. Ensin haettiin tax free juomia laivalta, sitten niitä alettiin tuomaan maistakin. Jossain kohtaa sai tilattua netistäkin, mutta nykyään se taitaa olla aika hyvin estetty jo.

Nyt silmääni pisti uutinen ,että suomalaiset tilaavat kodinkoneita Virosta. No, sekään itseasiassa ei ole täysin tavatonta. Yleisemmin niitä kuitenkin on tilattu Hong Kongista tai muualta Euroopan ulkopuolelta. Ja hintaero on merkittävä, mutta ellen nyt väärin muista niin siihenkin tuli joku uusi hieno laki, joka nyt sitten rajoittaa jo sitäkin.

Ja jatkossahan pitää jo viranomaisille ilmottaa yksikin tilamaansa lehti jos se tulee EU:n ulkopuolelta. 

Vaan onpa suomalaiset löytäneet Virosta muutakin... meinaan polttopuut

Ja mitä kaikkea muuta sitten Virosta tuodaan ja tilataan? Varmaan ihan kaikkea.

Itse olen useammatkin vaatteet tilannut virolaiselta nettikaupalta Suomessa asuessani. Vaatteet ovat malliltaan kivemman näköisiä, ne ovat värikkäämpiä kuin Suomesta saatavat, koko mitoitus vastaa omaani, hinta on edullisempi - ja mikä parasta... toimitus on nopeampi kuin olevinaan kotimaisella nettikaupalla! Siinä missä suomalaiseksi mielletyssä nettikaupassa - tai Suomessa varastoa pitävä nettikauppa (olkoot missä tahansa pääkonttori) toimittaa tilauksen 2-3 viikon kuluessa, niin Virosta, Ruotsista, Briteistä saat tuotteet nopeammin.

Hyvä esimerkki on kengät jotka tilasin Ruotsista. Kello oli 23 sunnuntai-iltana. Ja kengät toimitettiin minulle kuriirilähetyksenä heti seuraavana tiistaina klo 20.30. Eli aikaa meni alle 48 tuntia! Tai mekko jonka tilasin ja oli kiire saada mekko tärkeään juhlaan. Mekko tuli Virosta ja aikaa meni tilauksen enter-napin painamisesta paketin tulemiseen 70 tuntia ja paketti tuli postin mukana luukusta sisään. 

Koskaan en ota mitään express-palvelua joka kyllä on yleensä saatavilla lisämaksusta. 

Toinen missä myös nämä ulkomaiset nettikaupat ovat loistaneet edukseen on asiakkaan jälkihoito. Noin viikko tilauksen saapumisen jälkeen tulee sähköpostilla tyytyväisyyskysely. Vastaavaa ei ole kyllä tullut perinteisesti Suomessa varastoa pitäviltä yrityksiltä. 

Joten onko ihme, että suomalaiset ovat löytäneet Viron. Tai ylipäätänsä maailman. Monille kyse on varmasti enemmän edullisemmista hinnoista, mutta kyllä minulle tärkeää on myös palvelu. Se mitä äärimmäisen harvoin saa Suomessa. Vaikka maailma meneekin koko ajan eteenpäin ja enemmän ja enemmän automaattisempaan suuntaan ja minulla ei ole mitään sitä vastaan, että maksan itse laskujani netissä tai käytän itsepalvelukassaa tai teen itse tilaukseni jossakin nettipalvelussa ennemmin kuin että soittaisin tilaustani jonnekin, niin on kuitenkin asioita joissa haluan palvelua. Muutakin kuin kampaajalla käynti. Haluan, että kun menen ravintolaan, niin istun pöytään ja saan siitä tilata kahvin. Haluan saada siitä myös laskun pöytään kun olen kahvini juonut. Harvassa paikassa tänä päivänä Suomessa on pöytiin tarjoilua, etenkään kahvilassa. Ja paikat joissa on... noh... hintataso on aivan tajuton.

Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että minulle soitetaan tai laitetaan sähköpostia sen jälkeen kun olen tilaamani tuotteet saanut ja kysytään mitä olen mieltä. Päin vastoin. Sellaisesta yrityksestä tulee mieleen minulle, että heitä kiinnostaa oikeasti se asiakas. He haluavat minun jatkossakin olevan asiakkaana. Sellaisesta yrityksestä jää väistämättä mieleen kuva, että he ovat oivaltaneet jotakin mitä jokaisen yrittäjän pitää oivaltaa... ilman asiakasta ei ole yritystä. Hällä väliä millä alalla yritys toimii. 

Vaikka olisin ostanut/tilannut jotakin täysin turhaa ja tarpeetonta, niin todennäköisimmin asioin uudestaan sellaisessa yrityksessä, joka on kiinnostunut mielipiteestäni.

Ei siis aina tarvitse päivitellä vain Suomen korkeaa hintatasoa vaikka se monilla toimiikin motivaattorina tilata tuotteita ulkomailta. Kyse voi olla myös saadusta palvelusta. Ja kuka oikeasti haluaa "paskan tuotteen, paskalla hinnalla ja paskalla palvelulla"? Joku ehkä nyt älähtelee suomalaisesta korkeasta laadusta...

Noh... suomalainen arvostaa kotimaista tuotetta. Aiheestako? Hmm... enpä tiedä. Toki jokainen arvostaa oman kotimaansa tuotteita. Espanjalainen espanjalaisia, saksalainen saksalaista jne. Ei kukaan sano "meidän maasta tulee vain sontaa, ei kannata ostaa". Itse kuitenkin olen huomannut, että nämä "niin sanotut suomalaiset tuotteet" joita on ehkä osin valmistettu Kiinassakin tms ovat laadultaa heikentyneet vuosien varrella. Joskus jos ostit suomalaiset kengät niin ne kestivät, mutta nyt pisnpään minulla on kestänyt espanjalaiset kengät (jo 4 vuotta), joissa on ohut puolen neliösenttimetrin korko ja korkolappu. Kenkiä olen käyttänyt todella aktiivisesti. Ne ovat lempikenkäni. Niillä on rämmitty Suomessa soralla, ritilöillä, mudassa, asfaltilla, katukivetyksillä, mukulakivillä... vaikka missä. Samaisissa paikoissa missä suomalaisilla kengillä. Ja suomalaisten kenkien korkolaput saa vaihtaa kuukauden parin kuluttua viimeistään, mutta näiden kenkien korkolaput eivät ole edes kuluneet. Kengät itsessään näyttävät kyllä siltä, että ne eivät suinkaan ole kaapissa pölyttyneet ja kultainen kimallus on jo himmentynyt reilusti, mutta korkolaput ovat kuin uudet. Ja pohjassa lukee "Made in Spain" ja ostin ne Espanjasta aikanaan. Ja tuo nyt oli vain yksi esimerkki.

Mutta niin... koskahan Suomessa tähän jo havahdutaan?